Během své nedávné návštěvy Ázerbájdžánu jsem byl svědkem stavebních prací na rekonstrukci mezinárodního letiště Fizuli v karabašské oblasti. Fizuli, ležící na hranici s Íránem, bylo jedním z měst, která byla zničena během první karabašské války (od konce 80. let do května 1994). Během více než třicetileté okupace regionu Arménií nemohli Ázerbájdžánci do karabašské oblasti létat a ve Fizuli toho kromě masivní destrukce nebylo mnoho k vidění.
Od tohoto měsíce je však mezinárodní letiště Fizuli zcela přestavěno a uskutečnil se zde první zkušební let.
Prof. Arye Gut, izraelský odborník na mezinárodní konflikty a vedoucí Mezinárodního centra pro multikulturalismus v Baku v Izraeli, řekl: „Je to historická událost, když let Airbus A340-500 společnosti Azerbaijan Airlines vzlétl z Baku a přistál ve Fizuli.“
Podle zpráv ázerbájdžánských médií se letadlo jmenovalo Karabach. Na mezinárodním letišti ve Fizuli přistál také Boeing 747-499 společnosti Silk Way Airlines a do oblasti Karabachu jsou nyní letecky přepravovány pravidelné zásilky.
Gut poznamenal: „Během své nedávné návštěvy tohoto regionu jsem byl svědkem pohromy, která jej postihla. Nejsou zde téměř žádné budovy, školy, knihovny ani muzea. Arménští okupanti oblast zničili a přidali k tomu masivní vandalismus a rabování.“
Podle Guta je oblast stále plná nášlapných min: „Ázerbájdžánští vojáci nás varovali, abychom neodbočovali ze silnice doleva ani doprava, protože tato oblast je velmi nebezpečná a všude na vás čekají arménské miny.“
„Znovuotevření letiště Fizuli je nejdůležitějším, ale ne posledním milníkem v obnově Karabachu a přeměně tohoto regionu v kvetoucí zemi s rozvinutou infrastrukturou a ekonomikou,“ poznamenal.
„V budoucnu se letiště Fizuli stane centrálním dopravním uzlem Karabachu, který bude odbavovat cestující a náklad z mnoha zemí, nejen z těch, které sousedí s Ázerbájdžánem.“
Podle Guta „byla na mezinárodním letišti Fizuli zřízena dráha dlouhá 3 000 metrů a široká 60 metrů. Je plně vybavena přístrojovými přistávacími a navigačními systémy, řízením osvětlení a primárními a sekundárními radarovými systémy v souladu se všemi požadavky ICAO. Díky tomu bude letiště schopno přijmout jakýkoli typ letadla. Plocha letiště je 60 tisíc metrů čtverečních.“
„Je dokončena výstavba věže řízení letového provozu (ATC) vybavené automatizovanými systémy ATC,“ dodal Gut. Kromě toho se staví dálnice spojující mezinárodní letiště Fuzuli s městem Šuša.
Rachel Avraham
Článek byl původně uveřejněn v Jewish Press